Sunday, June 8, 2014

Buah-buahan Sebagai Panawar Gout?

Buah-buahan Sebagai Panawar Gout?

Terdapat pakar naturopathy mencadangkan kepada pesakit gout supaya makan buah-buahan dengan lebih kerap. Malah, ramai pesakit gout risau untuk makan buah-buahan kerana mereka takut asid, khasnya dalam buah-buahan masam akan menyebabkan serangan gout yang tidak diingini.

Salam faham ini adalah sesuatu yang biasa di atara pesakit-pesakit gout. Ini adalah kerana kami tahu bahawa sakit gout ini adalah berpunca daripada pengumpulan asid urik lebihan dalam badan. Jadi, segala makanan yang masam atau berasid akan dianggap sebagai bahaya bagi mereka.

Sebenarnya, buah-buahan tidak mengandungi sebarang asid urik. Asid yang terdapat di dalam buah-buahan adalah asid organik seperti askorbik asid (Vitamin C) yang mempunyai sifat anti-oxidant. Apa yang penting adalah bahawa buah-buahan mengadungi unsur mineral alkali yang penting untuk mengimbang semula pH badan seseorang itu. Begitu juga dengan gentian-gentian fiber yang ada dalam sayur-sayuran yang bagus untuk melancarkan gerakan usus.

Anda perlu ingat bahawa penawar gout yang paling berkesan adalah bermula daripada penukaran diet makanan. Kurangkan makanan daging yang berprotein dan purin tinggi. Minum air dengan kerap. Keadah ini mungkin ambil masa yang panjang untuk tunjuk keputusannya, tetapi ia adalah jauh lebih selamat daripada ubat gout yang beracun tu.

0 comments:

Post a Comment