Sunday, June 8, 2014

KENALI PENYAKIT: Apa Itu Gout?

KENALI PENYAKIT: Apa Itu Gout?

Bismillahirrahmanirrahim....




Antara penyakit yang selalu Aspen jumpa dikalangan clients dan prospects Aspen ialah penyakit Gout. Rata-rata pengidap penyakit ni adalah kaum lelaki, tetapi sebenarnya GOUT juga turut menyerang kaum wanita.


Apa itu GOUT? 
Gout adalah sejenis penyakit kesan daripada asid urik yang berlebihan dalam badan. Urik asid yang berlebihan ni akan berkumpul di bahagian sendi badan dan boleh menyebabkan penyakit arthritis dan sakit-sakit sendi yang keterlaluan.

Biasanya kan, urid asik ni melarut dalam darah dan dengan mudahnya melalui buah pinggang dan keluar bersekali dengan air kencing. Tetapi, bila dah terlalu banyak urik asid, ia akan membentuk kristal tajam di dalam dan sekeliling sendi. Haaa....so, bila GOUT datang menyerang, itu yang rasa sakit sangat tu...


Camne Pesakit GOUT Tau Bila GOUT Menyerang?
Biasanya, pesakit akan rasa kebas-kebas kat bahagian sendi tu. Rasa sakit kadang-kadang boleh datang secara tiba-tiba tetapi serius dan selalu menyebabkan pesakit terjaga waktu malam. Dari luaran pun kita boleh tengok bahagian yang sakit tu nampak kemerah-merahan, panas dan sakit jika disentuh.


Camne Nak Diagnose?
Setakat buat ujian darah belum mencukupi. Bagi mendapatkan diagnose yang betul-betul confirm, silalah beritahu doktor yang anda ingin buat ujian GOUT. Doktor akan mengeluarkan cecair dari kawasan yang sakit dan tengok kewujudan kristal dalam cecair tu. Kristal tu akan diuji dari segi bentuk dan warna.


Kat Bahagian Mana Boleh Dapat GOUT Ni?
Biasanya ibu jari kaki. Tapi GOUT boleh menyerang lutut, buku lali, pergelangan kaki pergelangan tangan, siku dan kawasan bersendi yang lain.

GOUT a.k.a “KING OF DISEASE”...Kenapa?
Dari dulu-dulu lagi GOUT dikaitkan dengan gaya hidup yang sangat mewah bab-bab makan ni dan diburukkan lagi dengan pengambilan alkohol (pengambilan alkohol adalah haram di dalam Islam). Kalau dulu-dulu, makanan yang terlebih mewah ni hanya raja-raja dan orang kaya je yang boleh kan....tu yang dapat nama tu....

Makanan Penyumbang kepada Serangan GOUT?
Makanan yang orang-orang GOUT tak boleh makan ni sebenarnya makanan yang ada kandungan PURIN. Tapi susah sebenarnya nak elak sebab PURIN ada dalam kebanyakan makanan terutamannya, makanan laut dan organ dalaman.
 
Siapa yang BerBAKAT Untuk Mendapat GOUT?
Mereka-merkea yang mempunyai darah tinggi, kolesterol tinggi, pesakit kencing manis dan ORANG YANG BERLEBIHAN BERAT BADAN. Jadi, kepada yang berlebihan berat badan tu...don't fool yourself by sticking with the quote: "Gemuk pun takpe janji sihat"...Sebab memang susah betul tak jumpa penyakit dalam badan orang gemuk. Most of the time...bukan tak jumpa, tapi belum jumpa...

Mengurangkan makanan yang boleh mengurangkan serangan GOUT itu satu cara, tapi mengurangkan berat badan juga merupakan satu cara efektif untuk mengurangkan GOUT. 

Langkah PERTAMA Perlu Diambil Untuk Bebas GOUT? 
Silalah ubah pemakanan anda. BERALIHLAH KEPADA NUTRISI SIHAT DAN SEIMBANG. Aspen sangat menyarankan anda semua berubah bersama-sama Aspen dengan mengambil Nutrisi Sihat Herbalife. Percayalah cakap Aspen...Nutrisi Herbalife SEDAP dan mudah diambil.

Sapa-sapa pun boleh makan Herbalife. Kita boleh kongsi MAKANAN SIHAT SEIMBANG SEISI KELUARGA !!!!

0 comments:

Post a Comment